magie barev

Barevné vidění světa je výsledkem elektromagnetického vlnění s různou vlnovou délkopu, přičemž platí, že každá barva slunečního spektra odpovídá určité vlnové délce. Základními barvami spektra jsou červená, zelená a modrá, jejichž mícháním vznikají všechny ostatní.

Individuální preference jednotlivých barev se u jednotlivých lidí velmi odlišují. Přesto při empirických výzkumech preferencí barev dochází vědci k výsledkům, které mají obecnou platnost a platí pro většinu populace.

Cervená - Semafor.

Tato barva je především barvou vzrušení, a to jak v pozitivním, tak i negativním smyslu. Působí vznešeně, dalším významem je energická akce, dynamika, stimulace, změna a pronikání vpřed. Vzpouru, převrat a revoluci symbolizuje tedy zcela logicky.

V psychologickém významu jsou touto barvou oslovováni lidé silní, energičtí, soběstační a sebevědomí. Naopak pro člověka, jež sám sebe vnímá jako slabého, může červená barva představovat ohrožení.

V reklamě se červená barva využívá jako návnada, přitahuje pozornost, ale může i zneklidňovat. Tato barva má menší koeficient lomu a vzhledem k tomu, že oční čočka je přizpůsobena pro střední oblast vlnových délek, působí předměty a plochy této barvy jako bližší, větší a těžší.

 

Psychologie červené

Jako dráždivá a provokující je také barvou lidské sexuality, vyjádřené v červených salónech, lucernách či spodním prádle. Červená barva přináší životní sílu, pocit vlastní hodnoty a sebedůvěry ve vlastní talenty a schopnosti. Protože dodává aktivitu při zahálčivosti, nechuti k práci či lenosti v učení, mohou na to dbát rodiče při zařizování dětského či studentského pokoje, podnikatelé a zaměstnanci ve svých pracovnách, kancelářích, na pracovištích i ve výzkumných ústavech, neměla by však být dominantní. Červená se dobře hodí také pro billboardy a reklamy, především kvůli upoutání pozornosti. Mnoho lidí si ale také červenou barvu spojuje s krví.

Modrá - Voda a obloha.

Modrá je pravým protipólem červené. Působí uklidňujícím dojmem, je přívětivá, symbolizuje něhu, věrnost a důvěru, znamená nastolení míru a spokojenosti. Dále představuje tradici, stálost a spolehlivost a také komunikaci. Není proto překvapením velmi časté použití této barvy u institucí a úřadů zakládajících si právě na těchto zmíněných symbolech. (banky, pojišťovny atp.)

Barva světle modrá je spojována s průzračností oblohy, se vzduchem, je přívětivá, neklade žádné nároky a neangažuje se. Je pravým ztělesněním pohody

Zelená - Bujná louka.

Potenciální energie této barvy se neprosazuje navenek.Tato barva je v přírodě statická, ale uvnitř je obsažena energie růstu. Vesměs používaná jako barva konzervativní, symbolizuje obecně přírodu a také naději. Zelená je barvou klidnou, vážnou.

 

Psychologie zelené barvy

Je to barva symbolizující naději, mládí, bezpečí a jistotu. Posiluje a zkvalitňuje mezilidské vztahy. Má vliv na city a lásku, a také může ovlivnit lidské ego. Zelená barva posiluje vztah k vnímání krásy. Může působit teple i chladně. Je tichá, vyrovnaná, ochraňující a hrdá. Poukazuje na princip přirozeného, zdravého růstu a schopnost vyživovat rostoucí věci. Jde o symbol matky přírody samotné. "Podobně jako u vašeho vzoru matky přírody se u vás jedná o to, nechat věci růst a vyvíjet se." Zelená barva je známkou fotosyntézy rostlin, tedy u člověka tendence přeměňovat, asimilovat, měnit, vytvářet a tvořit.

Oranžová - Šťavnaté pomeranče.

Tato barva se velmi silně spojuje s představou slunce, s bohatou úrodou i bohatstvím obecně, vzbuzuje pocit radosti a slavnostního vzrušeného očekávání. Dynamická, sebevědomá. Stejně tak jako barva červená je i tato barvou extrovertn

Žlutá - Slunce v duši.

Spojuje se z červené a zelené barvy a touto kombinací vzniká napětí, které má tendenci k uvolnění. Symbolizuje dynamickou pohybovou energii, která vystupuje ven. Dalším významem je touha po rozvíjení se, je v ní naděje, povzbuzuje a osvobozuje, působí vesele a otevřeně.

Vesměs jí volí firmy, které chtějí působit dynamicky, otevřeně, srdečně.

Psychologie žluté barvy

Milovníci žluté barvy neustále hledají, čím by rozšířili svůj horizont, hledají stále něco nového, milují volné vztahy, pocit nezávaznosti a jsou přitom naplnění silnou touhou po dálavách. Tito lidé vystupují skromně a mile, jsou velmi velkorysí a upřímní, jsou všestranně nadaní a prakticky založení. Teplá, silně žlutá také ztělesňuje různé zájmové oblasti, duchovní schopnosti a nadání, včetně geniality, přičemž se myšlení může až rozštěpit, nemá-li člověk dostatek stability a disciplíny. Žluté typy mají také tu zvláštnost, že stále něco od druhých očekávají. Přitom se často oddávají chybným nadějím, jelikož mají sklon k ohromnému sebepřeceňování. Jestliže jsou ve svém očekávání zklamaní, prožívají stav mysli, který se lidově nazývá „žlutý závistí“.

 

Bílá barva

 Je koncovým bodem světlosti. Je výrazem čistoty, představuje absolutní svobodu pro všechny možnosti, nové začátky. Znamená osvobození od všeho, co se jeví jako překážka. Je barvou míru, chladu a čistoty. Bílá barva symbolizuje nový začátek. Bílá jako neposkvrněná barva vyznačuje pravdu.

Černá barva

Protipól bílé, demonstruje konečné rozhodnutí. Může představovat agresivní vzdor (obzvlášť v kombinaci s červenou), symbolizuje nicotu, absolutní odříkání a v naší kultuře je vnímána jako barva smutku a smrti.

Zároveň je spojováno s elegancí, autoritou, silou. Tato barva je barvou formální.

Vytváří vysoký kontrast, stejně tak jako bílá, ale s opačným emocionálním zabarvením.

V reklamní praxi jsou barvy využívány jako nástroje, pomocí kterých reklama vystupuje z pozadí a stává se figurou, objektem. Je velmi důležité věnovat pozornost celkovému působení, tedy jak reklamě, tak i prostředí, ve kterém bude umístěna. Reklama by měla působit kontrastně ve zrakovém poli příjemce, neměla by s ním splývat a zanikat v něm. (například řešení venkovní reklamy by mělo korespondovat s jejím umístěním, komunikovat s ním. Nejhorší reklama je ta, které si nikdo nevšimne. )

Povaha a význam barev

Každá barva má svou povahu a význam. Zde jsou uvedeny základní:

  • žlutá - povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí vesele a otevřeně; je chuť, znamená ego, já, je spojována s pupíkem
  • oranžová - je slavnostní, vyvolává pocit radosti, je spojena s představou slunce, tepla, bohatství, zlata, úrody; oranžová je spojována se zrakem, s podbříškem, znamená ukázat se, podporuje chuť k jídlu
  • světle zelená - působí přirozeně, ale někdy i jedovatě, je spojena s představou chladu, vlhka, ticha, rostlin
  • tmavo zelená - uklidňuje a chrání, ale také omezuje, je přátelská, dává pocit bezpečí a naděje
  • tmavomodrá - klidná, vážná až skličující, barva dálek, hloubky, rozjímání a smutku
  • světle modrá - působí přivětivě, vyvolává představu oblohy a vzduchu, ticha a touhy
  • modrá je spojena se sluchem a znamená komunikaci, na člověku je spojována se štítnou žlázou
  • červená - vzrušující, energická, prudká až náruživá, silná, mocná, spojená s představami ohně, krve, nebezpečí, lásky, hluku; červená je spojována s hmatem, ale i genitáliemi, znamená energii, v reklamě se využívá červená jako vnadidlo - vyvolává chuť si na výrobek sáhnout
  • purpur - působí důstojně, hrdě, vznešeně, povzbudivě, je spojen s představou spravedlnosti a majestátu
  • fialová - neklidná, znepokojivá, melancholická, tajemná, osobitá, náročná; je spojována s intuicí a nesmyslem znamená pochopení, na člověku je spojována s čelem
  • světle fialová - působí začarovaně, rozpolceně, slabošsky, je to barva magie, melancholie, opojení
  • hnědá - střízlivá, mlčenlivá, solidní a vážná, realistická, spojená s představou jistoty a pořádku, domova, tradice, zdrženlivosti
  • šedá - netečná, smutná, spojená s představou chudoby a pokor
  • bílá- neurčitá, nejistá, spojená s představou nevinnosti a čistoty
  • černá - barva vzdorného protestu, zlého tajemství, nicoty, smrti
  • zelená je spojována s čichem, znamená city, emoce, je spojována se srdcem

 

  • Je dokázané, že pokožka je světlocitlivá - na několika univerzitách prováděli pokus vždy se stejným výsledkem. Posadili nevidomého člověka do modře vymalované místnosti - teplota mu poklesla o X stupňů celsia, následovně ho posadili do červeně vymalované místnosti a teplota opět stoupla, ba i přerostla normál. To poukazuje také na to, že vnímáte člověka, i když jste k němu zády.

                                                                                                                                                                zdroj Wikipedie

Psychologie barev

 

žlutá

-

povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí vesele a otevřeně

Je nejsvětlejší z pestrých barev, působí jasně, povzbudivě, zahřívá a rozveseluje. Je to symbol moudrosti, vysoké inteligence a myšlení. Svým pozitivním, magnetickým chvěním působí žlutá povzbudivě na nervy a ztělesňuje pocit svobodného, nezatíženého vývoje, uvolnění a osvobození. Podporuje chápavost, schopnost kontaktu, zpracovávání zážitků a dojmů a oživuje myšlení. Působí pozitivně na paměť.

 

oranžová

-

je slavnostní, vyvolává pocit radosti, je spojena s představou slunce, tepla, bohatství, zlata, úrody

Je to symbol veselí, optimismu a radosti ze života. Je to teplá, pozitivní a povzbuzující barevná energie, která velmi pomáhá proti depresím, pesimismu, nespokojenosti, pocitům nechuti a letargie. Zvětšuje pocit živosti, ctižádostivost, chuť k aktivitám a dopomáhá k odvaze a síle. Je to také barva mladistvosti a zdraví, která podněcuje k zážitkům a dobrodružstvím. Oranžová barva značí optimistickou chuť do života, citové teplo a otevřenost k bližním. Pomáhá přemoci citové výbuchy a nastolit zpátky sebekontrolu. Je to barva sebedůvěry, nadšení, odvahy.

Meruňková - obnovuje, oživuje a jemně stimuluje a může rozpustit a odstranit emocionální blokády. Tento barevný odstín, který je nejblíž barvě pokožky, udržuje v proudu životní energii a zjemňuje pleť.

 

světle
zelená

-

působí přirozeně, ale někdy i jedovatě, je spojena s představou chladu, vlhka, ticha, rostlin

 

tmavozelená

-

uklidňuje a chrání, ale také omezuje, je přátelská, dává pocit bezpečí a naděje

Barva přírody, bujné vegetace a probouzejícího se jara, symbolizuje hojnost, růst, nový začátek a rozvoj. Pohled na zelenou uklidňuje nervy, oživuje oči, posiluje smysly a dává pocit klidu a zotavení. Je smiřující, zušlechťující, vzbuzuje důvěru. Je-li hluboká a tmavá, znamená také integritu, důstojnost a stabilitu, vážnost, uplatnění a prestiž. Je barvou silné vůle a zvýšení tělesného výkonu a pružnosti. Ctižádostivost, spolehlivost, dobrá schopnost kritiky a výrazná snaha o zajištěnou budoucnost. Zlepšuje schopnost koncentrace a uklidňuje nervozitu a vznětlivost.

 

tmavomodrá

-

klidná, vážná až skličující, barva dálek, hloubky, rozjímání a smutku

Indigo -  Symbol mystických hranic a spirituálních sil. Zastupuje dokonalou neporušenost, skvělé zdraví, univerzální vědomí, vyrovnanost, důstojný klid, důvěru a mírumilovnost.

 

světlomodrá

-

působí přívětivě, vyvolává představu oblohy a vzduchu, ticha a touhy

Je to barva klidu, míru, uvolnění a rovnováhy. Uklidňuje, zjemňuje, ochlazuje, zlepšuje vnímání. Při meditaci podporuje schopnost zážitků a otevírá ducha intuici a dojmům, které jsou na vyšší úrovni. Modro nebe otevírá ducha a duši a dává blažený pocit vnitřní svobody, je to barva touhy, odevzdanosti, víry, oddanosti Bohu a věrnosti.

 

červená

-

vzrušující, energická, prudká až náruživá, silná, mocná, spojená s představami ohně, krve, nebezpečí, lásky, hluku

Teplá červená je symbolem chuti do života, je výrazem emocí a lásky k smyslovému životu, zážitkům, zdolávání nesnází a dobyvačnosti. Smysly pociťují tuto barvu jako vzrušení, touhu, žádostivost. Je silný, smysly podporující energický dárce, který působí povzbudivě, podněcuje a stupňuje tělesnou sílu a výkonnost ve všech oblastech. Stupňuje vědomé zážitky a city. Červená odpovídá životní síle, pocitu vlastní hodnoty a sebedůvěry ve vlastní talent a možnosti. Dělá člověka hovorného, snaživého, vášnivého a dodává mu aktivitu při zahálčivosti.

 

purpur

-

působí důstojně, hrdě, vznešeně, povzbudivě, je spojen s představou spravedlnosti a majestátu

 

fialová

-

neklidná, znepokojivá, melancholická, tajemná, osobitá, náročná

Symbolizuje změnu, překročení a přenesení se jinam. Je to sjednocení dvou opačných pólů, soutok dvou sil. Je to barva inspirace, mystiky, magie a kouzla. Sjednocují se tu dva protiklady - modrý klid a červená pohonná síla. Ale představuje také žal, pokání, odříkání a odvrácení se od světských požitků. Bledá "lila" symbolizuje pravou lásku k bližnímu a obětavost.

 

světle
fialová

-

působí začarovaně, rozpolceně, slabošsky, je to barva magie, melancholie, opojení

 

hnědá

-

střízlivá, mlčenlivá, solidní a vážná, realistická, spojená s představou jistoty a pořádku, domova, tradice, zdrženlivosti

Je to barva země. Odpovídá potřebě bezpečí, tepla a útulnosti, spojené s touhou po jednoduchém klidném a s přírodou spjatém životě. Hnědá je také symbol odříkání, askese ale také je to barva mateřství. Znamená stabilitu, zajištění, dar růstu, reality. Světle hnědá a béžová vyjadřuje dobrosrdečnost a ochotu pomoci, též plachost a zdrženlivost.

 

šedá

-

netečná, smutná, spojená s představou chudoby a pokor

 

bílá

-

neurčitá, nejistá, spojená s představou nevinnosti a čistoty

Symbol čistoty, jasnosti, vznešenosti a nevinnosti. Zdůrazňuje existenci světla, rozpuštění veškeré hrubosti, stav dokonalého odmaterializování, vykoupení. Je také známkou nedotknutelnosti, citlivosti a chladné rezervovanosti. Je to barva pravdy, výrazem pro vnitřní vyjasnění a vyřešení nějaké nepříjemné situace, ruší staré myšlenkové struktury a připravuje tím nový začátek.

 

černá

-

barva vzdorného protestu, zlého tajemství, nicoty, smrti

Smutek, ztráta, beznaděj a vše nevysvětlitelné, tajemstvím opředené, temné a hrůzostrašné. Je to barva smrti, která vyjadřuje opuštěnost a neodvratnost. Činí si nároky na vznešenost a důstojnost, je v drsném protikladu ke všemu, co je pestré, veselé, povzbuzující.

 

 Symbolizuje lásku, náklonnost a oddanost v srdeční úrovni, bez pudové smyslnosti. Je to barva něhy, jemnosti a oddanosti. Je to barva jemného

                       způsobu života, zdrženlivé elegance, slavnostních nálad a sentimentálních citů. Může však narušovat vztah k realitě a vědomé odvrácení se od

                        vážných věcí života. Zvyšuje chuť na sladké. 

  zlatá            -  Dává pocit hojnosti, lesku a nadbytku. Je to barva správného, pravého středu, barva univerzální lásky a nejvyšších hodnot a zastupuje idealismus,

                        velkorysost a šlechetnost. Zlatá dělá cokoliv hodnotné, drahocenné a žádoucí. Zlatá transformuje poznání v pochopení, pomáhá při zvládnutí

                        duševních nejistot, podporuje ducha na cestě k univerzální moudrosti.

Tyrkysová        -  Barva sebeznázornění, podporující sebevědomí a podněcující fantazii a spontánnost. Je to barva přátelských citů, sympatie a pospolitosti. Tyrkys může

                              potlačit nesmělost, zdrženlivost a trému.

Červená barva - psychologie a symbolická řeč

Psychologie
________________

Červená je výrazem životní síly, aktivity, potěšení z činnosti a také barvou dobrého kontaktu s okolím.
Značí touhu po silných a hlubokých zážitcích, po úspěchu. Přednost jí proto dávají lidé cílevědomí, energičtí, tvořiví, schopní usilovné práce a soustředěného vypětí, ale také "pruďasové" a násilníci.

Odmítání červené může být příznakem nedostatku sil, ochablosti, pasivity, znamením, že člověk na své úkoly nestačí, že se cítí unaven, vyčerpán. Takovým lidem se zdá, že nedosáhli toho, čeho dosáhnout chtěli, a že se jim to už ani nemůže podařit.

symbolická řeč
________________

Je až udivující, jak často mají symbolické významy jednotlivých barev u různých národů společné rysy. Téměř vžky a téměř všude byla první barvou červená. Symboliku jí propůjčují krev a oheň, je to barva životní síly. Jak dokazují archeologické nálezy z období mladého paleolitu, pravěký člověk si touto barvou maloval tělo. Mrtví byli obalováni červeným okrem nebo pohřbíváni s miskami krevele - červeň měla dodat sílu a život posmrtnému bytí. Tatáž symbolika se zřejmě uplatňuje v otiscích červeným odrem na soškách Venuší z téhož období. Zde je červená i barvou plodnosti. Také staří Egypťané prý každoročně natírali červenou barvou na ochranu a povzbuzení plodnosti stromy, dobytek, a ovšem i příslušné modly. Později se červená stala symbolem lásky a vášně. Řecký bůžek Eros nosí červený plášť, červená je posvátnou barvou indické bohyně Lakšmí, dárkyně lásky, zdraví, krásy a štěstí. V křesťanské symbolice je jedinou barvou, u níž se rozlišuje odstín: jasná červeň, karmazín, značí lásku, purpur mučednictví.

Zvláštností barevné symboliky je její dvojznačnost: kažká barva má svou dobrou i zlou podobu. Červená je také barvou krvavého násilí, barvou válek a válečníků. Vítězní generálové ve starém Římě si pomazávali tváře červenou barvou, Indiáni si při vyhlášení války natírali červenou hlinkou obličej i celé tělo: proto, nikoli pro barvu kůže, která je žlutohnědá, dostali od bílých dobyvatelů přezdívku rudoši.

Prolití krve znamená také utrpení a smrt. V astrologii patří červená neblahé planetě, válečníku Martovi, a řecký básník Homér dává smrti přídomek "purpurově zbarvená". Ale zrovna tak červená podle dávných představ chránila proti nemocem, čarám a kouzlům. Nosily se červené amulety, červená krev obětních zvířat měla chránit před onemocněním a neštěstím, červené světlo zastrašovalo zlé duchy a démony. Jendy zase měla červená duchy přivolávat: byla přece barvou pekla a pekelný kníže Mefisto nosil rudý plášť. Červená zvířata, liška nebo veverka platila za zvířata ďábelská, ryšaví lidé byli vystaveni posměchu a hanbě.. Egyptští písaři namáčeli své pero do červeného inkoustu, jestliže měli zaznamenat slova neblahé věštby nebo napsat jméno Apofise, hada neštěstí, či Setha, boha zla. Zato ve staré Číně byl rumělkový inkoust privilegovaný a směla s ním psát jediná osoba v říši - císař.

Modrá barva

Psychologie
________________

Psychologové zjistili, že modrá je barvou klidu, uspokojení, souladu. Mají ji rádi lidé citliví, s bohatým vnitřním životem, hledající lásku a oddanost, romantikové - prostě oni tišší introverti. Symbolizuje něhu, věrnost, důvěru, oddanost a tradici. Dávají jí také přednost lidé, kteří touží po klidu: unavení, přepracovaní, i ti co nemají rádi změny. A když někdo modrou odmítá? Možná má strach ponořit se do hlubin vlastního nitra, možná není spokojen se svými současnými vztahy, s vazbami, které tato barva představuje. Asi ho zatěžují, není to žádné klidné bezpečí, ale spíš nudná závislost: s odmítáním modré se často setkáváme u mladých lidí, kteří touží "vylétnout z rodného hnízda".

symbolická řeč
________________

Modrá je barva vody a vzduchu, nekonečného průzračného nebe. Je nejčastější barvou připisovanou bohům. Nejvyšší egyptský bůh Amón je modrý, což upomíná na jeho kosmický původ, ostatním egyptským bohům se na nástěnných malbách dělají barvou z prášku kamene lapis lazuli, podle kterého dostal azur své jméno, alespoň vlasy a paruky. Mexický bůh Quetzalcoatl, Opeřený had, stvořitel Aztéků, je rovněž modrý. Indické bohy poznáme podle sinavě modré pleti, germánský Odin nosí modrý šat, gotická Panna Marie se halí do modrého pláště a modré pozadí na renesančních obrazech je symbolem nekonečnosti božského vesmíru. Ale modrá, barva měsíčního svitu, může být také barvou tajuplných mocností, dobrých i zlých. Bludičky lákají modrým světýlkem, koboldi, vodní a horští duchové, jsou modří, modré jsou v pohádkách čarovné květy, které je nutno hledat, modrý je pták štěstí.

Zelená barva

Psychologie
________________

Ten, kdo dává přednost zelené barvě bude zřejmě za všech okolností stát na svém a nezalekne se žádných překážek. Má sklon pečovat o druhé, ale také je rád ovládá a kontroluje. Touží po obdivu a uznání. V Lüscherově testu zelenou, vlastně modrozelenou, volí lidé stateční, houževnatí, ale také umínění a málo přispůsobivý - ti, co se o nich říká, že jsou schopni "jít hlavou proti zdi". Odmítají ji lidé originální, ale také přepjatí, a určitě není oblíbenou barvou zklamaných a vnitřně nejstých. Příčinou odmítání zelené může být i tělesná slabost: za nesympatickou (tvrdou, jedovatou apod.) ji často označují lidé trpící srdečními chorobami, např. anginou pectoris.

symbolická řeč
________________

Zelená byla vždy symbolem života, znovuzrození, svěžesti a mládí, přírody, jara a naděje - v tom se shodovala všechna náboženství, víry a kulty. Každé zelené jaro ujišťuje člověka, že smrt byla zažehnána, že se znovu obnoví život. Zelená byla barvou řecké Afrodíty, zrozené ze zeleného moře, i barvou staroitalské bohyně jara Venuše. Višnu, indický bůh udržující svět, vystupuje v jedné ze svých avatár, převtělení, jako zelená želva. Aztékové vkládali mrtvým panovníkům do těla místo srdce zelený kámen chalchihuitl, symbol znovuzrození, egyptští mumifikátoři používali ke stejnému účelu posvátného brouka skarabea zhotoveného ze zeleného drahokamu smaragdu.

Ale i zelená má svou odvrácenou tvář: je to barva zlých duchů a démonů, zelený vodník s mokrým šosem loví dušičky a strašidlům kosmického věku, Marťanům, dává lidská fantazie obvykle podobu ošklivých zelených mužíčků.

 

Hnědá barva

Psychologie
________________

Hnědá barva je spojena s představou tělesných požitků. Mají ji rádi ti, které ze všeho nejvíc zajímá jejich vlastní pohodlí, ale také lidé unavení a vyčerpaní, kteří touží po odpočinku. Odmítají ji ti, kdo "životem v teplíčku" pohrdají, kdo se chtějí odlišit od průměru, být výjimeční. Vyrovnaný člověk má k hnědé obvykle víceméně lhostejný postoj.

Černá barva

Psychologie barvy
________________

Černá je nejtmavší barva, vlastně bychom je za barvu ani neměli pokládat. Barvy přece patří světlu a černá tmě. Pokud jí někdo dává přednost, znamená to, že odmítá svůj úděl. Černá je barvou vzdoru a protestu. V testu tato neobvyklá volba vždycky upozorňuje na nějaký závažný vnitřní konflikt.

symbolická řeč
________________

Černá je barvou tmy, symbolem smutku, zániku a smrti. V biblické Apokalypse, která vypráví o zkáze světa, se praví, že slunce "zčernalo jako smuteční šat". Černé šaty, černé vlajky, černé lodní plachty znamenají vždy něčí smrt. Podle řecké báje ohlásil hrdina Théseus před svou plavbou na Krétu, že černé plachty jeho lodi budou nahrazeny bílými, bude-li plavba úspěšná. Smrtelně raněný Tristan ze středověké legendy očekává milovanou Isoldu: bílé plachty mají oznámit její příjezd, černé znamenají, že Isolda na lodi není.

Jestliže bílá znamená v některých kulturách konec spojený se začátkem něčeho nového, symbolizuje zde černá pouhý zánik, pád do nicoty, ze které není návratu. Obecně je to barva neštěstí, smutku, temného tajemství, tabu a magie, ale i zla. Věřilo se, že černá kočka přes cestu přinese smůlu, také spatřit černého havrana bylo zlé znamení, černé slepice sloužily kouzelníkům. Černá patřila Satanovi, knížeti temnot, často ztělesňovanému právě černou kočkou nebo černým kozlem. Satanovi sluhové sloužili černou mši, černá byla barvou hříchu, špatným myšlenkám dodnes říkáme černé. Černá je také barvou moci a chladného násilí. Oblékali se do ní španělští králové a inkvizitoři, černé byly vlajky pirátů i košile fašistů.

Ve středověku ovšem platila černá i za barvu pokory, skromnosti a odříkání se světských radostí: proto byla zvolena pro roucha kleriků a mnichů. I černá má totiž svou dobrou tvář. Ve východních zemích je zase barvou plodnosti. Černé jsou mraky plné deště, který přináší životodárnou vláhu, černá je barva úrodné země. Černá tma je místem klíčení, vznikání. Proto mívají velké bohyně plodnosti - řecká Déméter, Kybela, Isis, Diana z Efesu i indická Kálí, stejně jako mnohdy křesťanská madona, černou tvář.

 

zdroj: Svět barev
autor: Petra Pleskotová
nakladatelství: Albatros 1987
(7329. publikace, náklad:12000 výtisků)

 

V této oblasti toho lze hodně nastudovat. Přesto se uspokojivý výsledek nemusí dostavit. Pak se raději obraťte na někoho, kdo má větší cit na barvy než vy.

1. pravidlo - světlo

Každá barva ma jiný odstín ráno, v poledne, večer, má jiný odstín na hlazeném papíře, jiný na matném. Opět stejná barva bude působit jinak u písma v základním řezu než v jeho tučné variantě. Opět jina bude bude na bílém podkladu, jiná na černém.
  Vše je dáno působením světla a vzájemným kontrastem ploch okolo.

2. pravidlo - psychologie a vnímání barev

Každá barva spektra může být nositelem řady nonverbálních sdělení. Užívá se zde pojmu "psychologie barvy".

a) symbolika barvy

Jistě je nutné něco málo vědět o působení barev. Zde bych se ale omezil na laickou radu: Nesnažte se pojmout všechny informace z knih o symbolice za svaté!!! Podvědomě má každý barvy spojené s nějakou konkrétní věcí (např. má oblíbená hračka – žlutý plyšový medvěd). Žlutá barva mi připomíná mého plyšového medvídka a můj postoj bude asi k této barvě rozdílný než u někoho jiného. Naopak příkladem shodného pocitu z barvy jsou příklady z přírody. Modrá barva je obecně spojovaná s mořem nebo oblohou a proto je často výrazem nekonečna.
  Malou ranou pod pás jsou také národní zvyklosti. Černá je u nás symbolem smutku, naopak ve Španělsku je slavnostní atd. Krátký přehled významu barev uvádím na závěr těchto stránek.

b) teplota barvy

(teplé, studené, neutrální)
Základní znalostí je modelace prostoru podle teploty barev. Teplé do popředí, studené do pozadí. (ve 2. pol. 19. stol. toto formuloval Paul Cézanne a společně s ním důsledně používali i další postimpressionisté.)

c) prostorotvorné barvy

(studené – zejména modrá, šedá)
Jako barva naprosto nepodporující prostorotvornou modelaci je čevená. Když ji budete kombinovat s více barvami, bude se chovat ze všech barev nejvíce "plošně".

d) vztah barvy a tvaru

V období Bauhausu byly formulovány myšlenky týkající se funkce barvy. Předpokladem je, že některé barvy lépe vystihují osobitost tvaru než jiné. Tak se pro podtržení tvaru kruhu užívala modrá, pro trojúhelník žlutá a čtverec červená.

3. pravidlo - barevný kontrast

Pro použití barvy jsou důležité ještě dvě věci:

a) kontrast barev

  • modrá versus oranžová
  • fialová versus žlutá
  • černá versus žlutá
  • černá versus bílá
  • červená versus bílá
  • modrá versus bílá atd.

Dobrým příkladem je dopravní značení. Všimněte si, že za našimi hranicemi se setkáte as častějším používání oranžové nebo žluté barvy na silnicích například v kombinaci s červenou. Na viditelnosti obou barev má vliv vliv umístění.

b) umístění

Budete-li chtít používat speciální reflexní barvy nebo fólie, nejprve si zjistěte, zda tím neporušujete nějaké zákony. Na silnicích platilo pravidlo, že reklama nesmí rušit dopravní značení. Tímto je teoreticky použití reflexních barev a fólií v blízkosti silnic vyloučeno. Chcete-li se vyhnout zbytečným nepříjemnostem, omezte se na klasické barvy.
  Toto by se dalo tvrdit také o fluorescentních barvách a fóliích. Pleteme si je mnohdy s reflexními. Tyto barvy majií své použití pro krátkodobé akce jako jsou obchodní slevy apod. Jinak je nedoporučuji používat.

Symbolika barev

Černá
na Západě je černá barvou smrti, smutku a podsvětí. Ve Španělsku se ale dostává do významu slavnostní barvy (svatby apod.). Pro hinduisty byla černá symbolem času a rovněž symbolem bohyně krvavých obětí a orgií Kálí. Egypťanům symbolizovala znovuzrození a vzkříšení.
Bílá
je symbolem čistoty, panenství, i když současně spojena i se stárnutím a s následující smrtí. V Orientu je barvou truchlení. Pro Tibeťany je bílá barvou hory Meru, která má být ve středu světa a symbolizovat přístup k poznání. V Orientu je barvou truchlení.
Žlutá
žlutá vlajka na Západě označovala místo nemoci a karantény. V severní Evropě znamená žlutá lest, zbabělost, nevěru, zradu apod. V Číně je však žlutá národní barvou zasvěcenou císaři. Pro budhisty je symbolem pokory a odříkání. V mayské kultuře Střední Ameriky je spojována se Západem.
Zelená
symbolizuje svět pocitů a také přírodu. Jako ambivalentní barva bývá také spojována se žárlivostí. V pozitivním významu představuje keltský ostrov blahoslavených Tir Nan Og, k němuž skrze mlhu smrti putovala duše.
Rudá
barva války, mužství a činorodosti. Do této barvy jsou oděni bůh války Mars a největší římský bůh Jupiter. Pro Číňany je symbolem štěstí, pro křesťany barvou Kristova umučení.
Modrá
barva intelektu, míru a rozjímání. Je symbolem vody a chladu, ale také oblohy, nekonečnosti a prázdnoty. Pro křesťany je modrá barvou Panny Marie, jenž je vždy zpodobňována v modrých šatech. Staří Řekové a Římané připisovali modrou barvu Venuši, bohyni lásky.
Zlatá
jako barva slunce je symbolem vznešenosti. V Egyptě je spojována s bohem slunce Ra a s obilím, na němž závisel život. Hinduisté ji považují za symbol pravdy. Pro Řeky byla symbolem rozumu a nesmrtelnosti. Nesmrtelnost byla ztělesněna zlatým rounem, které našel Iáson zavěšené na stromě života.
Růžová
v Číně barvou nadcházejícího úspěchu.

Odkazy na www stránky o barvách naleznete v sekci "další".

Zdroj:
FONTANA, D.: Tajemný jazyk symbolů. Názorný klíč k symbolům a jejich významům. Paseka, Praha 1994.

 

Barevná typologie

Každá žena ví, která barva ji sluší a ve které cítí dobře. Musíte jen dát na svoji intuici a oprostit se na chvíli od rozumových vjemů.

Pokud budeme vycházet z přírody tak lze rozdělit ženy do čtyř základních skupin čemuž se říká barevná typologie. Označení těchto typu se pak označuje podle názvu ročních období.

  • Jarní typ
  • Letní typ
  • Podzimní typ
  • Zimní typ

Základem pro jarní typy je žlutá (světlejší a veselejší).
Základem pro letní typy je modrá (tlumená, lehčí)
Základem pro podzimní typy je červená (sytější, těžší)
Základem pro zimní typy je také modrá (tvrdší a jasnější)