Působení barev, modelace ...

PŮSOBENÍ BAREVNOSTI
Barva je nejdůrazněji působící grafi cký prvek. Podprahově vysílá důležité informace, navozuje pocity, náladu a asociace. Nenásilně moduluje obsah materiálu, dává význam dokumentu. Některé barvy nás uklidňují, jiné náš rozruší. Barvy ale nepůsobí na všechny stejně. Jako všechny ostatní věci, které nás obklopují, souvisí se vkusem, náladou, zkušenostmi a vzpomínkami. Je vědecky dokázáno, že psychologické vnímání barve závisí dokonce na pohlaví. Některé charaktery barev jsou však
obecné – např. že červená barva je výstražná – říká pozor! Barvy se využívají takřka všude. Plní účely informační, estetické, ale prý mají také léčivé schopnosti.
Barvy neexistují odděleně jedna bez druhé. Vždy jsou vnímány vzhledem k jiným barvám, stejně jako tóny hudební skladby. Barvy se navzájem ovlivňují a také jsou vázány na zdroj světla. Příklad na obrázku ukazuje optický klam. Barva pole A se zdá být mnohem tmavší než pole B. Ve skutečnosti je na nich použita ta samá šedá barva. Naše vidění umí vyvážit barevné vnímání podle obecného osvětlení nebo prostorového vjemu.

(1. lekce).
Kombinování barev nese sice určitá pravidla, jde ale více méně o subjektivní záležitost. Žádná barva není dobrá ani špatná. Krása některých barev vynikne jen v kombinaci s jinou barvou. Výběr a hodnocení barevných kombinací podléhá trendům a v průběhu let se mění, stejně jako všechno ostatní. Musí však vždy splňovat praktické účely – např. aby mezi textem a podtiskem byl dostatečný kontrast, aby zůstala zachována dobrá čitelnost. BAREVNICE PRO VÝBĚR BAREV
Nejprve se seznámíme se základnímy modely, které vznikaly jako pomocníci pro výběr a klasifi kaci barev. K výzkumu barev velmi přispěl Isaac Newton. Zajímal se o optiku obecně. Dělal pokusy se skleněnými hranoly a čočkami a rozkládal světlo na viditelné spektrum. Zjistil, že odstíny na sebe mohou plynule navazovat
v kruhovém diagramu a tak je rozmístil podle charakteru do sedmi polí (protože 7 pro něj bylo číslo s magickou symbolikou) – červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá,fi alová, růžová a opět navazuje červená.

Později se podle zjištění, že žlutá může mít červený nebo zelený odstín, ale ne modrý; modrá může mít pouze červený nebo zelený odstín a červená pouze žlutý nebo modrý, označily tyto barvy za základní. Mimochodem tak to určil už Leonardo da Vinci v 15. století. Psycholog Ewald Hering zjistil, že naše mysl pracuje s barvami jako se třemi protikladnými páry – červená - zelená, modrá - žlutá a bílá - černá. Teprve na začátku 20. století byl představen barevný prostor, který barvy popisoval podle třech vlastností – odstínu, jasu a sytosti. Sestavil ho umělec Albert Henry Munsell. Model měl pět základních odstínů a pět doplňkových, a jejich světlejší a tmavší varianty s různou sytostí v určitém počtu podle rozsahu, který jsme schopni vnímat. Barvy jsou tak poskládány do jakéhosi nepravidelného  stromu.
Na základě Munsellova prostoru byly vybudovány další složitější prostory. O nich jsme se zmínili v 1. lekci. Jedná se o modely HSV a HLS, které byly sestaveny pro intuitivní orientaci dle poznatků z oboru psychologie. Pro jednodušší a jasnější výběr barev je nejlepší použít kruhovou barevnici. Pro názornost jsme zvolili kruh s 12 odstíny. Ve vědeckém pojetí jsou primárními barvami červená, modrá a zelená. Avšak ve výtvarném pojetí jsou to spíše barvy červená, modrá a žlutá. Jelikož se budeme učit vybírat barvy pro estetické účely zvolili jsme kruh, kde naproti sobě do trojúhelníku leží právě tyto tři barvy. Na půl cesty mezi nimi se nacházejí
barvy tzv. sekundární – zelená, fi alová a oranžová. Mezi primárními a sekundárními odstíny leží barvy, které nelze tak jednoznačně popsat, takže alespoň subjektivně: medová, cihlová, růžová, tamvě modrá, tyrkysová a žlutozelená.

MODELACE BAREV:
Postimpresionistický malíř Paul Cézanne při zkoumání modelace pomocí barvených ploch zjistil, že nejvěrněji
prostor zobrazí, když předměty blízko jsou malovány teplými barvami a pozadí je studené. Největší schopnost
modelace prostoru mají barvy studené – hlavně modrá a šedá. Naopak njeplošněji působí červená barva,
proto se také říká, že červené šaty opticky rozšiřují.

PSYCHOLOGIE A SYMBOLIKA BAREV
ČERVENÁ vzrušující, energická, prudká až náruživá, silná, pudová, mocná, spojená s před
stavami ohně, krve, barva nebezpečí, lásky, hluku, barva samostatnosti, erotiky,
války, mužství a činorodosti
TMAVĚ MODRÁ klidná, vážná až skličující, barva dálek, hloubky, rozjímání a smutku, navozuje
pocit jistoty a ochrany, , konzervativnost, soulad, komunikace, odevzdanost,
nekonečnost, rozumnost, prázdnota, nuda, důvěra, diskrétnost a přesnost
SVĚTLE MODRÁ působí přivětivě, vyvolává představu oblohy a vzduchu, ticha a touhy, naivita
ZELENÁ uklidňuje a chrání, ale také omezuje, je přátelská, dává pocit bezpečí, naděje,
klid, láska, city, život, přirozenost, síla vůle, stálost, rovnováha, růst,
nový začátek, uzdravení, pohoda, houževnatost, cílevědomost, závist
TYRKYSOVÁ přátelství, družnost, komunikace, vynalézavost, sebevědomí, přitažlivost,
humor, náladovost, vztahovačnost, touha po uznání
ŽLUTÁ povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí
vesele a otevřeně, teplo, světlo, ego, já, spokojenost, osvícení, rozvoj, fantazie,
podnikavost, touha po svobodě, pýcha, povrchnost, sebepřeceňování, nevěra
ORANŽOVÁ slavnostní, bohatství, kreativita, inspirace, radost, projevit se, ukázat se,
optimismus, energie, radost ze života, ctižádostivost, potěšení z kontaktu,
aktivita, něžnost, otevřenost, odvaha, srdečnost, mládí, zdraví, sebedůvěra,
lehkovážnost, touha po uplatnění
FIALOVÁ neklidná, znepokojivá, melancholická, tajemná, osobitá, náročná, působí
začarovaně, rozpolceně, slabošsky, je to barva magie, opojení, vznešenost,
intuice, pochopení, sjednocení protikladů, individualismus, odříkání, rezignace
RŮŽOVÁ romantika, souhlas, oddanost, jemnost, nesobeckost, ženskost, zdrženlivost,
něha, elegance, sebepřekonání, zábrany, potřeba ochrany, sentiment, ztráta
smyslu pro realita
HNĚDÁ střízlivá, mlčenlivá, solidní a vážná, realistická, spojená s představou jistoty
a pořádku, domova, tradice, zdrženlivost, neměnnost, stabilita, půda, pevnina
ČERNÁ barva vzdorného protestu, zlého tajemství, nicoty, bezmoc, smrti, návrat,
obnova, důstojnost, nezdolnost, zničení, smutek, ticho, víra, strach, ztráta,
ohrožení, temnota, opuštěnost, beznaděj, útlak, znechucení
ŠEDÁ netečná, smutná, spojená s představou chudoby a pokory
BÍLÁ neurčitá, nejistá, spojená s představou nevinnosti a čistoty a vzniku, ctnost,
dokonalost, jednoduchost, vznešenost, vykoupení, spolehlivost, přímost, láska
k pravdě, chlad, abstrakce, perfekcionismus